Informe del Ple Municipal del 27 de febrer de 2020

(PLE2020/1). Aprovació de l’Acta de la sessió Ordinària del Ple de 30 de gener de 2020
Aprovat per unanimitat.

(PLE2020/2). Aprovació de l’Acta de la sessió Extraordinària del Ple de 13 de febrer de 2020
Aprovat per unanimitat.

(PRP2020/62). Aprovació inicial de la modificació del Reglament orgànic municipal

Hi vam votar a favor i fou aprovat per unanimitat.
No obstant això, vam fer esment al fet que durant el Ple de cartipàs de l’inici del mandat, es van traspassar algunes competències del Ple Municipal, on hi som tots els grups amb representació política, a la Junta de Govern Local (JGL), on només hi ha el govern (i la resta de grups hi som convidats, però no hi tenim vot) per a, segons van justificar, major agilitat. A més, es va argumentar que aquests punts que decidiria la JGL es tractarien en la part pública i abans de tractar-los s’hauria de fer una comissió informativa. Francament discutible l’argument de que així seria més àgil que no pas tractant-ho directament al Ple Municipal. Tot i això, fins a dia d’avui i després d’uns 8 mesos, no s’ha exercit cap de les competències del Ple traspassades a la Junta de Govern Local. També vàrem indicar que, quan hi hagués algun tema a la part pública de la Junta de Govern Local, la part de competències delegada del Ple, s’hauria de tractar aquest apartat amb el mateix criteri que s’aplica al Ple Municipal. Proposta que va acceptar el govern en aquell mateix Ple. 

(PRP2020/97). Resolució de les al·legacions i aprovació definitiva de la modificació de l’Ordenança municipal reguladora de la tinença d’animals

Quan es va dur al Ple l’aprovació inicial de la modificació d’aquesta ordenança, el nostre grup municipal ja hi va votar de manera favorable. A més, vàrem enviar unes esmenes que, per qüestió de terminis, no es van poder incorporar a l’aprovació inicial i s’han hagut de tramitar mitjançant al·legacions al text aprovat de forma provisional. Com veiem ara, aquestes esmenes s’han estimat parcialment. Les esmenes fan referència a la permanència continuada d’animals dins de vehicles o en terrats i balcons, i també a la commutació de sancions per treballs a la comunitat. Aquesta última, segons ens va comunicar la regidora Nàdia Cantero, no es va incloure perquè l’ajuntament no té tècnicament els recursos per a implementar-la. Tot i així, segons se'ns va dir, s’ha demanat una subvenció per treballar en aquest sentit. Dit això, hi vam votar un altre cop a favor i es va aprovar per unanimitat.  

(PRP2020/89). Moción que presenta el Grupo Municipal Ciutadans de Tordera para la defensa de la igualdad de trato entre las parejas de hecho y los matrimonios en el acceso a la pensión de viudedad

De forma històrica, s'ha vinculat la relació estable entre parelles de persones, antigament de composició estrictament heterosexual, al "sagrat sagrament del matrimoni eclesiàstic".
Quan, en teòrica, es va acabar el règim feixista, es va introduir a la normativa (abans ja existia sobre el paper, però a la pràctica s'hi posaven moltes traves) l'opció de casar-se per la via del dret civil. 
Uns anys després, es va permetre la possibilitat de separar-se o divorciar-se fos quina fos la forma triada de matrimoni.
No fa gaires anys, es va tornar a actualitzar i ampliar la normativa, podent-se ara realitzar matrimonis sent indiferent el gènere o identificació sexual dels seus components. 
I, per últim, va aparèixer la figura de les parelles de fet, reclamat per les persones i col·lectius que encara volien menys lligams que els del matrimoni civil. Es pot anar a un registre o al notari i amb poc més ja s'ha constituït la parella de fet. Amb la mateixa simplicitat, una sola de les dues persones de la parella de fet pot anar al registre o notari i desfer-la.
Avui en dia, fins i tot si no has passat per cap d'aquests formalismes legals, hi ha casos en que gent que ha conviscut sense cap vinculació legal, i ho ha pogut demostrar, ha arribat a obtenir beneficis socials o fiscals, no sense problemes i tràmits administratius i judicials pel mig, clar.

Expliquem tot això a fi de deixar palès que, avui en dia, el ventall d'opcions legals per accedir a conviure en parella no és poc. 
Els components de les parelles de fet tenen moltes menys obligacions formals que els dels matrimonis, siguin aquests civils o eclesiàstics. 
La normativa que les regula intenta evitar-ne l'abús indiscriminat i simple creant parelles falses per obtenir el dret a pensió de viudetat, o altres, fet que aniria en contra de tota la societat.

No veiem el sentit a pretendre tenir una opció idèntica en drets a la del matrimoni, però amb menys obligacions. A nivell jurídic seria una aberració que existissin dues figures jurídiques amb els mateixos drets però que una d’elles tingués -notòriament- menys obligacions que l’altra. Aquest fet, podria generar unes dinàmiques que podrien arribar a posar en risc la gestió de l’administració, entre d’altres, com s’ha esmentat ja, per la possibilitat de crear-ne de falses.  
Entendríem sol·licitar una simplificació o reducció dels terminis i dels tràmits del matrimoni civil, que són llargs i farragosos, però no podem fer costat a una petició d'igualar dues figures legals per la part dels drets, però no per la de les obligacions.

Per ara i tant, una solució a la mà de tothom sobre aquest tema és que si un vol els mateixos drets que els dels matrimonis, es casi. Creiem que, tirar endavant una iniciativa com l’esmentada, seria un acte de discriminació envers les persones casades, vulnerant el principi d’igualtat que el partit que promou la moció  esmenta (de manera totalment errònia) i, a més, jurídicament no tindria cap mena de fonament. 

Per tot l'exposat, el nostre vot serà contrari a l'aprovació de la moció. Es va aprovar amb 6 vots a favor (C’s, +T, ECP i PSC), 1 en contra (CUP) i 10 abstencions (ERC i JxT).

(PRP2020/90). Moció que presenta el Grup Municipal d'En Comú Podem Tordera de suport a la figura de l'infermeria escolar als centres educatius de Catalunya

Creiem que una figura d’aquestes característiques, que vetlli per la promoció de la salut, els hàbits saludables i l’assistència a aquells infants i adolescents amb necessitats específiques o malalties, és del tot necessària a les escoles. Creiem que d’implementar-se, seria una mesura que influiria positivament en molts àmbits de la vida de les famílies més clarament afectades per aquesta figura, des de la conciliació de la vida laboral i familiar, a l’exercici de les tasques de cures, l’educació i la salut. Potser fins i tot es podria plantejar una mancomunació del servei entre diversos centres escolars. Per tot això, hi vam votar favorablement. 
El punt es va aprovar amb 11 vots a favor (CUP, ECP, JxT, PSC i C’s) i 6 abstencions (ERC i +T). 

Precs i preguntes 

Precs

  • Ens consta que l’Ajuntament preveu dur a terme les obres per a la creació de l'arxiu històric i administratiu municipal. Tot i això, segueix sense preveure's la incorporació d'una persona amb plaça d'arxiver/a històric/a per a la gestió del fons, la planificació adequada de les necessitats que haurà de cobrir l'espai propi de l'arxiu i garantir la seguretat del fons en el seu procés de transport dels dipòsits on es troba ara mateix. Així mateix, aquesta figura és necessària amb urgència per prevenir un major deteriorament del fons, que duu molts anys en unes condicions per a la conservació lamentables. Així doncs, preguem a l'equip de govern que es creï aquesta plaça amb la màxima celeritat possible.
  • Preguem que l’Ajuntament treballi per la instal·lació d’un semàfor regulador de velocitat a Sant Pere, per la seguretat, especialment, dels nens que hi juguen molt a prop.