Informe del Ple Municipal del 22 d'octubre de 2020

1. (PLE2020/09). Aprovació de l’Acta de la sessió Ordinària del Ple de 24 de setembre de 2020
S’aprova per unanimitat.

2. (PRP2020/329). Aprovació inicial d’una nova Ordenança municipal de civisme i convivència ciutadana del Municipi de Tordera
Ja fa temps que es treballava en aquesta ordenança. Cap a l’octubre de 2019, el govern va citar els grups de l’oposició per presentar-nos tant aquesta com la de tinença d’animals, que ja es va aprovar l’any passat. Pel que fa a aquesta, després de la presentació, com a Grup Municipal vam treballar el document i vam retornar-lo de nou a la regidora amb comentaris, esmenes i objeccions diverses. Ens hagués agradat que, en algun moment, hi hagués hagut un retorn d’aquests comentaris i s’hagués pogut tornar a debatre. No ha estat així i ens hem trobat amb una ordenança ja enllestida, amb tota una secció nova referent al tema dels patinets elèctrics i sense saber si els nostres comentaris van ser escoltats o no.  
Hem repassat un altre cop l’ordenança, i hem vist que s’ha incorporat alguna de les nostres esmenes al redactat presentat a aprovació, com ara la d’eliminar la sanció de 100€ que s’imposava a les persones que practiquessin la mendicitat, però no d’altres, com la d’eliminar la sanció de 150€ per fer provisió excessiva d’aigua de les fonts públiques per a destinar-la a ús privat o la d’eliminar la sanció de 100€ per retirar residus dels contenidors i dels espais de recollida municipals. Tampoc es clarifica en el nou redactat de l’ordenança quin criteri utilitzaran els agents de l’autoritat per valorar com a excessius els sorolls emesos, esperem que sigui amb algun instrument de mesura calibrat i certificat que permeti l’aplicació objectiva de la norma. 
De manera general, considerem que l’ordenança de civisme tendeix cap a la restricció de drets i el punitivisme i menys cap a la reparació dels actes comesos i la modificació de conducta de la ciutadania. No es fa, per exemple, cap esment a la possibilitat de commutar sancions per activitats en benefici de la comunitat, que entenem que són opcions més sensibilitzadores i reeducadores, fet que tot i ser menys eficient a nivell recaptatori, creiem que a mig i llarg termini té resultats beneficiosos a tots els nivells.


Ens vam abstenir i el punt va ser aprovat per 14 vots a favor (JXT, ERC, PSC, +T) i 2 abstencions (CUP i ECT-ECG). 


3. (PRP2020/325). Aprovació provisional de la modificació de les Ordenances Fiscals reguladores dels tributs municipals per a l’exercici 2021
En primer lloc volem manifestar el nostre profund desacord en el procediment de votació de la modificació de les Ordenances Fiscals, que ens obliga a votar-les en bloc com si totes fossin idèntiques en forma, fons i naturalesa. A la pràctica, aquest format redueix a gairebé zero el marge de discussió i debat que requereix l’aprovació d’unes ordenances que són d’importància cabdal, tant pel funcionament de la població, com per les persones individuals i les empreses que en són afectades.
A ningú se li escapa que estem vivint una situació de crisi, de crisi total, a tots els nivells, tan sanitari, com econòmic, com social, com d’habitatge. I per si algú ho dubta, no som encara al moment més baix de la mateixa. Per això mateix,  esperàvem trobar-nos unes ordenances una mica més valentes i socials, amb una  perspectiva d’adaptació al moment extraordinari que vivim, garantint l’equitat i la progressivitat tant com es pogués i, alhora, els ingressos per poder seguir funcionant. L’única adaptació que ens hem trobat ha estat la de mantenir el no cobrament de la taxa d’ocupació de via pública a bars i restaurants fins el setembre de 2021 i més enllà d’això, continuisme. 
Des de la CUP, vam aportar una sèrie d’esmenes que crèiem que podien millorar aquestes ordenances. Dues d’elles, la referent a fer un escalat més progressiu pel que fa a la taxa d’escombraries a establiments de turisme rural, i la d’aplicar barems de renda a les bonificacions de l’IBI a famílies nombroses han estat escoltades i, en certa forma, incorporades al text proposat, tot i que la segona amb matisos, i ho celebrem. 
Malgrat tot, vam proposar al govern aplicar una mesura progressiva d’IBI diferenciat i un augment de l’IAE, que és aquest impost que només paguen les empreses amb un volum de negoci superior al milió d’€. Cap de les dues ha estat incorporada, la referent a l’IAE per motius més tècnics que polítics. Sobre això, esperem que per les ordenances de 2021 es pugui treballar sobre aquest impost i també sobre la mesura d’IBI diferenciat, que creiem que poden ser beneficioses en suposar una millor i més gran redistribució de la càrrega fiscal, actualment molt sobre els individuals, i molt poc sobre les grans empreses.
Aquest pas d’aprovació de les ordenances fiscals, és el primer per preparar com afrontarà Tordera el 2021. El segon pas, més important, és el pressupost. Emplacem al govern, no deixarem de fer-ho tot i les divergències que puguem tenir, a parlar i debatre, no com s’està fent actualment, que només ens reunim per explicar-nos què faran (tenim un exemple flagrant a l’anomenada Comissió de treball COVID19, que serà moltes coses però no una comissió de treball conjunt), sinó per proposar i aportar de manera efectiva entre tots per obtenir el millor resultat final possible.


Hi vam votar en contra del punt i es va aprovar per 2 vots en contra (CUP i C’s), 5 abstencions (ERC i ECP-T-ECG) i 9 a favor (JXT, PSC i +T). 

 

4.- (PRP2020/331). Aprovació de la xifra de població a 1 de gener de 2020
Es va aprovar per unanimitat. 

 

MOCIONS URGENTS


5.- (PRP2020/334). Moció que presenta el Grup Municipal d'En Comú Podem per a la creació d'una línia d'ajuts econòmics extraordinaris per fer front al pagament del lloguer de l'habitatge habitual a persones que no s'hagin pogut acollir a altres ajuts de la Generalitat de Catalunya
Estem totalment a favor de que les persones en risc d’exclusió percebin les ajudes necessàries per paliar la misèria a la que molts cops el capitalisme les aboca, i en aquest sentit, manifestem el nostre suport a una moció com aquesta. Cal treballar per garantir el dret a l’habitatge, que és un dret fonamental, i cal que es garanteixi lluny de l’especulació del lliure mercat. Així doncs, hi votarem favorablement. 

El punt es va aprovar per unanimitat. 


6.- (PRP2020/335). Moción que presenta el Grupo Municipal de Ciutadans para dar la opción a los padres de pedir la jornada contínua en los centros educativos
D’entrada, aquesta moció sobre la jornada continua ens genera molts dubtes. Ens trobem immersos en un curs escolar dels més complicats. Amb problemàtiques de tota mena a les aules, com ara la segregació escolar, la manca d’epis, la manca de materials informàtics, la manca de docents i d’espais, la problemàtica dels menjadors, dels transport escolar, dels concerts, de les ràtios, de la pobresa infantil, de les retallades que s’arrosseguen o de les externalitzacions, per citar-ne un reguitzell. 
La moció proposa que els pares i mares de cada centre escolar decideixin l’horari lectiu. En primer lloc, creiem que aquesta mesura, si s’hagués d’adoptar, no es podria adoptar des dels centres, sinó que hauria de ser una proposta a adoptar des del Consell Escolar, doncs, de fer-ho cada centre independentment, es podrien generar contradiccions i desajustos amb la resta de les àrees educatives del poble o supramunicipals, així com amb les extraescolars que caldria programar. 
D’altra banda, des de la CUP creiem que si cal abordar la problemàtica dels horaris, no només s’ha de fer en l’àmbit escolar. Cal caminar cap a una reforma horària que permeti tant la conciliació laboral com la corresponsabilitat. Abordar la jornada contínua sense tenir en compte que l’educació, l’escola, formen part d’un engranatge molt superior i general és abordar el problema parcialment i no des de l’arrel.
Què es proposa amb la moció? Entre d’altres coses, una jornada compactada. Això suposaria que els alumnes sortirien de classe a les 14-14.30. És a dir, que els alumnes disposarien de dos patis i haurien de dinar tots els dies d’escola prop de les 15h. Això planteja diversos dubtes: primer, aquells alumnes que provinguin de famílies en situacions de pobresa i siguin més vulnerables, podran portar aliments pels dos patis?; Segon, és adequat que els menors en edat de creixement dinin tan tard?; Tercer, aquells estudiants que utilitzen el transport escolar, a quina hora dinaran?
D’altra banda, la implementació de la jornada contínua dóna per perduda la lluita per la sisena hora que es va retallar a la pública. Els centre concertats imparteixen 1 hora més d’ensenyament diari als seus alumnes, a diferència de la pública. Amb la jornada compactada el retorn de la sisena hora es fa impossible ja que els horaris es farien impossibles. 
Un altre temor que ens suposa l’aplicació de la jornada compactada és si, tal com exposa un informe del síndic de greuges, en aquells centres on s’apliqui es veurà reduïda la quantitat de beques menjador que es donen, suposant un desmantellament més d’un altre servei públic. 
L’aposta de la CUP, doncs, és per una reforma horària i laboral en profunditat, garantint la conciliació i apostant per la corresponsabilitat, així com lluitar per una educació a temps complet, que elimini la segregació escolar. Per una educació pública que sigui pal de paller de la construcció d’una societat que camini cap a l’equitat, la igualtat, la justicia social i el socialisme.


Hi vam votar en contra i el punt es va aprovar per 5 vots en contra (CUP i ERC) i 11 a favor (JXT, PSC, ECP-T-ENG, C’s i +T). 


7.- Moció de la CUP de Tordera per sol·licitar a l’Agència de l’Habitatge de Catalunya que elabori l’índex de referència de preus de lloguer a Tordera

L’accés a l’habitatge en les últimes dècades ha esdevingut un dels reptes més urgents a resoldre. Patim una greu crisi, que ja va començar el 2008 i ara al 2020 s’ha accentuat amb la pandèmia de la Covid-19, una crisi que lluny de solucionar el tema de l’habitatge, s’ha cronificat especialment per l’increment del preu del lloguer. Són moltes les famílies que destinen més del 50% dels ingressos a aquesta despesa bàsica i ineludible. Una situació que, com he dit, s’ha agreujat els darrers mesos. 
Darrerament, el Parlament de Catalunya ha aprovat la Llei 11/2020, del 18 de setembre, de mesures urgents en matèria de contenció de rendes en els contractes d'arrendament d'habitatge. Això suposa un clar pas endavant en la contenció dels preus dels lloguers per tal de pal·liar la greu crisi habitacional que pateixen moltes persones. 
No obstant això, aquesta llei no es pot aplicar si l’Agència de l’Habitatge de Catalunya no disposa de l’índex de referència de preus de lloguer pel municipi que decideixi aplicar la llei. 
Segons les estadístiques que hem pogut extreure de la web de la Generalitat, el preu mitjà de lloguer a Tordera el 2014 estava en 390 € i el 2019 estava en 509,90 €. Abans de la crisi, el 2006-2007, si no recordo malament, estava sobre els 275 €. Això suposa un increment molt alt dels preus del lloguer en els últims anys.


Hi vam votar favorablement i el punt es va aprovar per 15 vots a favor (CUP, JXT, PSC, ERC, +T i ECP-T-ENG) i 1 en contra (C’s). 

Manifestem el nostre profund desacord en el procediment de votació de la modificació de les Ordenances Fiscals, que ens obliga a votar-les en bloc com si totes fossin idèntiques en forma, fons i naturalesa