Informe del Ple Municipal del 29 d'agost de 2019
1. PLE2019/10
Aprovació de l’Acta de la sessió Ordinària del Ple de 25 de juliol de 2019 Règim Interior
S’aprova sense més incidència.
2. PRP2019/317
Ratificació i aprovació de determinats acords en matèria organitzativa adoptats al Ple de data 27 de juny de 2019
Amb aquesta ratificació formal es pretén subsanar el defecte de forma en el que es va incórrer durant el ple del 27/6/2019 en no seguir el procediment indicat a l’article 24.7 del Reglament Orgànic Municipal (ROM):
24.7 En cas de votacions amb resultat d’empat, s’efectuarà una segona votació i si persistís I'empat, decidirà el vot de qualitat de I'Alcaldia.
En la votació del ple esmentat, no es va efectuar la segona votació. S’aprova la ratificació amb els mateixos vots de la votació original, sense més tràmit.
3. PRP2019/254
Aprovació del Compte General de l'Ajuntament de Tordera corresponent a l'exercici 2018
En aquest punt es van tractar conjuntament aquest i el següent (el 4) en ser de la mateixa naturalesa.
La regidora explica que de la liquidació de l’exercici en resulta un romanent negatiu de 520.589,34€, i que s’ha passat d’un nivell d’endeutament del 75% al 61%.
Jugant amb el límit legal que estableix el reglament d’ordenació dels plens, l’equip de govern facilita 48 hores abans del ple la documentació necessària, en aquest cas, de més de 500 pàgines.Entenem que més enllà dels límits establerts, el govern de l’Ajuntament juga amb aquest espai de temps per a reduir la capacitat de reacció de l’oposició, tot dificultant la seva tasca.
D’altra banda, per més que el descens del 14% del deute de l’Ajuntament és una bona notícia, recordem i remarquem que és sota el govern del mateix alcalde que Tordera es va arribar a endeutar per sobre del 100% del seu PIB. Així mateix, cal tenir present a costa de què s’assoleixen aquestes fites comptables i formals. Si no posem les persones i les seves necessitats bàsiques com a prioritat, estem creant una escletxa social que passa factura a curt termini, directament a les persones afectades i de rebot a la resta de la ciutadania, i aquesta no és la Tordera que proposem.
4. PRP2019/255
Aprovació del Compte General de l'Organisme Autònom Ràdio Tordera corresponent a l'exercici 2018
Vegeu el punt anterior.
5. PRP2019/316
Aprovació de la revisió del preu i de la modificació de la primera pròrroga del contracte de gestió del servei del transport escolar col·lectiu no obligatori als centres docents del municipi de Tordera, curs 2018-2019
El concessionari addueix un augment de 196 kms diaris per “adaptació de la quantitat de rutes i les parades que es fan a cadascuna d’elles per adaptar-ho a la realitat”. Aquest augment de quilometratge implica un augment de cost anual de la prestació del servei de 149.167,89€ (10% d’IVA inclòs), resultant l’import total anual del servei de 619.150,68€ (10% d’IVA inclòs).
La regidoria corresponent basa la justificació d’aquest increment de cost (prop de 150.000€ anuals!) en què com que actualment s’està preparant el plec de condicions pel nou concurs que permetrà licitar un altre cop el servei, actualment en prórroga en no haver-se fet el tràmit necessari quan tocava, cal “actualitzar la documentació al que realment s’està fent”. Així, doncs, no entenem com pot ser que, segons ells mateixos, durant anys s’hagi estat pagant més del què el contracte inicial (del 2007) especificava, i en cap moment (recordeu, durant més de 12 anys) s’hagi efectuat els tràmits necessaris per tenir-ho cobert formalment i com la llei indica.
Ens preguntem què ha impedit que durant 12 anys no s’hagi fet el tràmit necessari per tenir-ho tot en ordre i que la documentació comptable i la contractual no fossin discrepants.
Per altra banda, en cap moment se’ns ha facilitat la documentació -ja l’hem demanat formalment- que expliqui i justifiqui el detall d’aquesta variació de rutes, parades i quilometratge que el concessionari argumenta per pujar un 30% el cost anual del servei, increments d'IPC a banda. Ni als documents de la regidoria, donant per bona la versió del concessionari, ni als d’intervenció, ni als de secretaria hi apareix aquest detall.
Un altre exemple, com els dels punts 3 i 4 anteriors, on el govern pretén que votem temes de gran importància sense tenir la informació necessària per a fer-ho amb coneixement de causa.
6. PRP2019/315
Moció que presenten els grups municipals d'En Comú Podem i Candidatura d'Unitat Popular de Tordera de rebuig de la Llei de contractes de serveis a les persones, coneguda com a "llei Aragonés"
L’avantprojecte de llei conegut com a “Llei Aragonès”, sota l’excusa de “millorar el control i la qualitat dels serveis públic privatitzats”, pretén fer una concessió total a les tesis neoliberals, proposant una marxa enrere radical de l’estat del benestar mitjançant la mercantilització més salvatge de la vida, en el sentit més extens de la paraula: s’obre la porta de bat a bat a la privatització de més de 150 serveis bàsics del sector de l’educació, de la salut i dels serveis socials, convertint-los en un negoci més subjecte a la variabilitat del mercat de l’oferta i la demanda, amb empreses que -com totes i de forma legítima- cerquen el benefici comptable, equiparant aquest serveis dels quals depèn, directament, la qualitat de vida present i futura de la població en general, al comerç de qualsevol altre bé de consum, (http://ves.cat/ep9U).
PRECS I PREGUNTES
En el darrer Ple vam realitzar diverses preguntes respecte la Festa Major d’enguany. En destaquem diverses valoracions tot seguit:
a) Quant al funcionament del punt de prevenció en l’oci nocturn que hi havia situat a la zona de barraques
La regidora Bàrbara Verges va puntualitzar que no es tractava d’un punt lila sinó un punt d’informació sobre temes d’alcoholisme, drogues, sexualitat, gènere i racisme i que va funcionar els 4 dies de barraques (14, 22, 23 i 24) des de l’inici dels concerts fins les 3 de la matinada. Respecte quanta gent va demanar-hi informació, la regidora ens va informar que no va comptabilitzar-se la gent, però que el material del que disposaven (unes 500 unitats) es va esgotar.
La nostra sensació és agredolça, ja que tot i l’esgotament del material, que denota una participació significativa, la ubicació del punt era poc visible, tenia una durada limitada que no permetia l’atenció de possibles emergències a partir de les 3 de la matinada i no es va dur a terme sota cap criteri d’autoavaluació.
b) Quant a la falta de paritat de gènere en els grups musicals que van tocar a les barraques
CAP dels músics dels 7 grups que van pujar a l’escenari era dona.
La regidora va reconèixer que no s’havia seguit cap criteri, defensant-se que en la votació telemàtica que es realitza abans de la Festa Major hi havia com a opció un grup de música amb representació femenina que no va sortir elegit.
Així doncs, entre els grups que va escollir la regidoria no hi havia representació femenina, mentre que dels sis proposats en les votacions tan sols un tenia representació no masculina. Entenem que tot espai promogut des de l’administració pública ha de treballar a favor de la igualtat de gènere, cosa que no està duent a terme l’equip de govern del consistori, per més que es disposi d’un pla d’igualtat.
L'anomenada "Llei Aragonès" obre la porta de bat a bat a la privatització de més de 150 serveis bàsics del sector de l’educació, de la salut i dels serveis socials, convertint-los en un negoci més