Informe del Ple Municipal Extraordinari del 13 de febrer de 2020

Trobem a faltar per part d’aquest govern l'establiment d'uns objectius estratègics a 4 anys vista que permetin entendre si les seves actuacions tenen sentit en conjunt o si, per contra, són focs artificials sense cap objectiu, i poder-ne avaluar de forma objectiva el resultat a final del mandat

La nostra posició en quant a aquests pressupostos, és:

  • Són pressupostos que continuen repetint els mateixos errors i tics dels anteriors
  • Tot i que és cert que el govern, mitjançant una reunió amb la Jenifer Jansa i en Rafael Delgado, ens va donar l’opció a comentar els pressupostos, fer-ho a una setmana del ple quan, de fet, l’expedient ja estava tancat «per causes externes» (com si no fossin ells qui ho encarrega a fora i la responsabilitat de la gestió no fos cosa seva), no és voler col·laborar amb els partits de l’oposició i demostrar transparència, és voler cobrir l’expedient dient que s’ha fet, quan a la pràctica no era possible aportar-hi res i, per tant, no és cert. Després diuen que via modificacions de crèdit es farà o es deixarà de fer, però el pressupost ja està aprovat, que era la seva fita, no pas consensuar-lo.
  • Durant anys no s’han esmenat externalitzacions operativa i econòmicament nefastes, que s’haurien d’haver finalitzat mitjançant rescissió o anul·lació de contracte o concessió per mala execució del servei, reclamant les responsabilitats econòmiques que s’escaiguessin..
  • Se segueixen prioritzant els aspectes econòmics en fred, els números grossos, en comptes de prioritzar millorar la remuneració dels treballadors dels serveis públics i evitar abocar diners públics en mans privades, sigui a l’educació o a altres àmbits, que revertiria en millors servei als usuaris d’aquests serveis i menys limitacions a l’administració.necessitat
  • Promeses electorals, repetides a tort i dret, que a l’hora d’executar-les -un cop ja són asseguts a la cadira- es tornen «coses molt complicades», i calen estudis externs per a determinar-ne la viabilitat econòmica. Estaria bé fer els deures abans de vendre fum a les campanyes electorals: El Niu, l’Institut Escola, la nova seu del Serra de Miralles, Roureda, Arxiu Històric, Roca-Rossa, etc, mentre segueixen abocant molts diners a les escoles concertades.
  • Trobem a faltar per part d’aquest govern l'establiment d'uns objectius estratègics a 4 anys vista que permetin entendre si les seves actuacions tenen sentit en conjunt o si, per contra, són focs artificials sense cap objectiu, i poder-ne avaluar de forma objectiva el resultat a final del mandat.

Aqui podeu llegir la intervenció sencera de l'Oriol Serra al ple:

(PRP2020/56) Sol·licitud de declaració del municipi de Tordera com a zona afectada greument per una emergència de protecció civil (zona catastròfica)
Des del Grup Municipal de la Candidatura d’Unitat Popular hi votarem favorablement, no sense abans fer unes consideracions respecte com creiem que s'hauria de començar a treballar el tema, quines línies estratègiques es podrien començar a seguir i intentant trencar alguns mites que s'han anat fent públics en els darrers dies.
En primer lloc, les torderades són episodis que s’han succeït al llarg de la història. En els darrers 500 anys hi ha documentades aproximadament una cinquantena de torderades que van causar situacions semblants a les del gener passat. Aquest fenomen no és per tant anòmal, sinó recurrent, i com a tal l'hem d'afrontar, aprenent a conviure-hi.
Les conseqüències del temporal i els danys ocasionats, no són solament conseqüència d’una climatologia extrema, sinó de la falta de previsió i de gestió de les administracions davant d'un fenomen conegut que sabíem que es repetiria. La pregunta no és si tornarà a passar, si no quan tornarà a passar.
Malgrat les evidents destrosses de camins i carreteres, ponts, conreus i particulars, la torderada també comportarà d’altres qüestions:
D’una banda, la torderada ha fet baixar tones de sorra que ajuden a la regeneració natural de les costes. D'una l’altra, totes aquestes tones de sediments actuaran com a fertilitzant i, tot plegat, ajudarà a la recuperació d’hàbitats naturals.
Ara que aquests fets han succeït, tenim l’oportunitat de mirar enrere i aprendre, per tal de no tornar a repetir els errors passats.
Des de la CUP, creiem que s’hauria de començar a treballar en algunes línies estratègiques per a planificar els efectes de les futures riuades:
En primer lloc, creiem que caldria treballar per mantenir les lleres en el lloc actual que el riu ha marcat, és a dir, mantenir-ne l’eixamplament i no fer-les més estretes.
La neteja, entre cometes, dels rius, entesa com eliminació de plantes, arbres i bardisses no ajuda en cap cas al manteniment de la biodiversitat i, a més, és una mesura insostenible des del punt de vista econòmic.
En segon lloc, cal treballar per a reduir la sobreexplotació de l’aqüífer i evitar l’assecament del riu a l’estiu. A més d’ajudar al manteniment dels ecosistemes del riu, garantiria el transport de les sorres riu avall, que ajudaria el manteniment de les platges i del delta. Activant la dessalinitzadora es podria garantir aquest punt.
Quant al sector agrari, cal promoure i preveure ajudes a aquest sector en cas d’avingudes importants.
Cal, també, en la mesura del possible, evitar la instal·lació al llarg de tot el riu de zones industrials en zones que se sap perfectament que són inundables i treballar per la seva reubicació si és possible i necessari.
A més d’aquestes mesures, estem convençuts que s’hauria de treballar amb experts científics i tècnics per tal de desenvolupar aquestes i moltes altres propostes, com l’ampliació dels espais protegits, l'eliminació o reubicació d’altres infraestructures i altres mesures que col·laborin a fer menys destructives les futures torderades.


(PRP2020/46). Aprovació inicial del pressupost consolidat de l'Ajuntament de Tordera i del seu Organisme Autònom Ràdio Tordera per a l'any 2020, com també de les plantilles de personal annexes.
Des del Grup Municipal de la Candidatura d’Unitat Popular creiem oportú realitzar una serie de consideracions, arguments i explicacions per a què la ciutadania comprengui els fonaments dels nostres posicionaments:
El pressupost anual de l’Ajuntament de Tordera preveu uns ingressos per valor de 17.853.352€ i unes despeses per valor de 17.332.762,66€.  
A què es destinaran aquests diners?
Les despeses de coordinació de govern i alcaldia ascendeixen a gairebé 110.000€.
En civisme uns 41.500€, 40.000€ dels quals corresponen al servei externalitzat d’agents cívics. En aquest sentit, hem proposat com a esmena que s’acordés el compromís de remunicipalitzar aquest servei per definir-ne bé les característiques, tasques i objectius a assolir.
Pel que fa a comunicació, la previsió puja a gairebé 170.000€. La majoria dels quals, 132.000€, es destinen a l’Organisme Autònom de Ràdio Tordera. En aquest apartat s’hi inclou la partida del càrrec eventual de confiança del qual ja hem mostrat els nostres dubtes de forma reiterada.
Pel que fa a contractació i transparència, aquesta partida puja poc més de 90.000€ i representa despeses de personal. Creiem que s’hauria de potenciar aquesta àrea de cara al futur ja que ens hem trobat amb una gran quantitat de contractes externalitzats, una part dels quals caducats o prorrogats, fet que entenem com a greu.
Pel que fa al pressupost de cultura, aquest representa poc més de 480.000€. Un 60% d’aquest pressupost, gairebé 300.000€, es destinen a la Fundació Teatre Clavé, de la qual portem més de 6 mesos esperant els estatuts després que no se’m permetés participar i votar al patronat per un error en la constitució de les comissions. Així mateix, d’aquesta entitat no en sabem els comptes al detall, de manera que volem remarcar la nostra crítica sobre el fet que quasi dos terços del pressupost de cultura es destinin a un organisme privat i opac, incapaç d’apropar-se als torderencs i torderenques, com demostra el baix percentatge d’ocupació de les butaques (xifrada per la mateixa direcció del teatre en un 25% de mitjana).
Celebrem que s’inclogui una partida per la recuperació del monestir de Roca-Rossa de 3.000€ per a tasques inicials d’investigació, comunicació i recuperació, encara pendents de concretar. Esperem que s’executi i que s’aposti encara més en un futur per la recuperació d’aquests espais que constitueixen part de la història de Tordera.
També s’inclou una partida de 2.800€ per a l’arxiu històric. Aquests diners es destinaran a recuperació de material. En aquest sentit, com tots sabem, s’ha aprovat la primera fase del projecte que s’executarà aquest any. Des de la nostra perspectiva creiem que s’hauria d’avançar en la provisió de la plaça d’arxiver històric per tal que comenci a treballar com abans millor amb el material que ja es té emmagatzemat en condicions, diguem-ne, poc òptimes per la conservació i a planificar els següents passos amb l'objectiu de definir com cal el seu funcionament. En aquest sentit, endarrerir la creació de la plaça fins un cop creada la nova infraestructura només contribuirà a fer més caòtica la posada en marxa del servei, i la prevenció dels danys o extraviacions que pugui patir la documentació en aquest procés.
Respecte l’àrea d’ensenyament, s’hi destinen uns 650.000€. D’aquests, gairebé un 50%, 300.000€, es destinen al servei de la llar d’infants El Niu, la gestió de la qual està externalitzada a la Fundació Pere Tarrés. En aquest sentit, hem proposat com a esmena que s’acordés el compromís de remunicipalitzar aquest servei per tal de garantir unes condicions de treball, un salari i unes infraestructures dignes a les treballadores i els treballadors. En aquest sentit, se’ns ha informat que se segueix pendent d’un estudi de viabilitat extern mitjançant el qual es determinarà què s’acaba fent. Voldríem expressar la nostra preocupació respecte el fet que l’Ajuntament sembla que vulgui basar tot el seu posicionament en l’aspecte econòmic. Creiem que va molt més enllà d’això i cal que fem un esforç en aquest sentit: demostrar un compromís real per a una gestió eficient, 100% pública.
En aquest apartat també s’hi inclouen 25.000€ de subvenció a la llar d’infants Vedruna i 17.000€ a la llar de l’Escola brianxa. La nostra posició respecte aquesta qüestió és que no s’han de subvencionar les escoles concertades, sinó que, en tot cas, caldria subvencionar directament les famílies que, pel fet de no poder tenir plaça a l’escola bressol pública han de dirigir-se a la concertada, subvencions que s’haurien de realitzar pensant en la redistribució de la riquesa i en la tarificació social.
En el departament d’esports s’hi destinen gairebé 220.000€. 60.000€ d’aquests es destinen al servei extern de socorrisme. Creiem que en el futur és un servei del qual se n’hauria de valorar la internalització.
Respecte l’apartat de Gent Gran, s’hi destina gairebé 1 milió d’€, 932.682,76 € per a ser exactes. La gran majoria es destinen a personal, però una part molt important es destina, per exemple, al servei de neteja i bugaderia que costa uns 54.000€; al servei de cuina externalitzat amb l’empresa SERHS, que costa 195.000€ i a les suplències externes a les quals es preveu un import de 200.000€, suplències mitjançant l’empresa SERSA. Ens preguntem si hi ha voluntat, capacitat i opcions de treballar per crear alguna borsa de treball que eviti aquestes externalitzacions i d’analitzar si el servei de cuina s’ajusta a les necessitats i qualitat adequades.
A l’àmbit d’habitatge s’hi destinen uns 130.000€. Creiem que l’Ajuntament hauria de fer una aposta clara i decidida pel lloguer social i per evitar tenir habitatges buits i, alhora, gent que no es pot permetre pagar un habitatge.
Al de joventut s’hi destinen uns 162.000€, 5.000€ dels quals a beques per l’estudi i la investigació. En aquest sentit, hem proposat com a esmena que s’acordi augmentar aquesta quantitat en 10.000€, amb la voluntat de crear unes bases per poder ajudar aquells i aquelles estudiants a sufragar-se despeses derivades de l’estudi, ja siguin de transport o d’altra mena, com de reforç, sempre, com ja hem dit, pensant en la redistribució de la riquesa i en la tarificació social.
L’apartat de medi ambient preveu una despesa de 2.376.914,11€. D’aquests, 1.375.000€ es destinen al servei extern de recollida d'escombraries mitjançant l’empresa Alum, servei que ha rebut moltes queixes, ja sigui per les olors, les rates, o el fet que a vegades s’acumulen grans quantitats de deixalles fora els contenidors. Creiem que és un servei que ha de millorar molt i que hauria de sortir a licitació. També creiem que s’haurien de valorar altres projectes o perspectives, com ara proves pilot de recollida porta a porta en el nucli urbà i analitzar altres mecanismes ja utilitzats en altres pobles.
També es destinen 800.000€ a l’eliminació de residus. Cal, doncs, fomentar el reciclatge i la correcte divisió de les deixalles per, en primer lloc, deixar de malmetre el planeta i, en segon, per reduir aquest import.
Pel que fa a aquest apartat, des de la CUP hem proposat com a esmena que s’acordés destinar una partida de 7.000€ per l’acord de custòdia de la Roureda de Can Verdalet per tal de recuperar aquest espai natural d’alt valor.
Pel que respecta al mercat, la inversió és de 94.000€. Ens han sobtat els diferents arrendaments de terrenys i ens preguntem si no seria a llarg termini més sostenible, si la propietat hi accedeix, comprar-los de forma gradual . Creiem també que a llarg termini cal repensar a fons el mercat de Tordera i això requerirà d’un ampli consens entre totes les parts implicades.
Pel que fa a l’àmbit d’obres i serveis, s’hi preveuen 2.172.953,39 € de despesa, la gran majoria en personal. En aquest sentit hem proposat com a esmena que s’acordi el compromís de remunicipalitzar el servei extern de neteja viària a les urbanitzacions, que costa 200.000€ a l’ajuntament de Tordera i del qual se’n coneixen gran quantitat de queixes i deficiències.
També ens sobta d’aquest apartat els 145.000€ que es destinen al servei extern d’edificis municipals, servei que en un futur podria treballar-se per remunicipalitzar-lo.
Pel que fa a l’àrea d’ocupació i formació s’hi té previst destinar prop de 120.000€. En aquest apartat hem proposat com a esmesa que s’acordi augmentar la partida de mesures actives d’ocupació en 15.000€ amb l’objectiu de millorar l’ocupabilitat de les torderenques i els torderencs que fessin ús d’aquestes mesures, ja fos mitjançant cursos o formacions de professionals.
Quant a pagesia, es destinen prop de 160.000€. En aquest apartat hi trobem els serveis del número 2 de la llista de Més Tordera. Ja saben el que en pensem.
Es preveu destinar, també, uns 280.000€ a participació ciutadana. La majoria d’aquests diners es destinen a subvencions a entitats. També, des de la CUP, vam insistir en el fet que calia fer constar en acta el tema del lloguer del local de l’Esplai el Garbell, cosa que ja s’ha fet, es té prevista i que celebrem.
L’àrea de serveis socials preveu poc més de 900.000€, una tercera part destinada a personal, uns 100.000€ en ajudes socials, 200.000€ en el SAD, servei extern d’atenció a domicili, i 34.000€ en el servei de vigilància privada extern, servei que ens genera molts dubtes.
L’àrea de transports, urbà i escolar, preveu 638.000€ de despesa. Sabem que s’està treballant en la licitació d’aquest servei conjuntament amb  l’AMTU i esperem que properament pugui licitar-se un contracte que doni un servei de qualitat als torderencs i torderenques i a un cost correcte.
L’àrea de seguretat ciutadana té prevista una despesa d’1,3 milions d’€ aproximadament, la majoria destinat a personal però una part destinat també a materials i vestuari, o també a càmeres, de les quals des de la CUP mai creiem que siguin la solució correcta a l'incivisme.
Dins l’apartat d’urbanisme, que ascendeix a gairebé 830.000€, hi trobem la partida de pressupostos participatius, que es preveu en 260.000€ i augmenta respecte els darrers anys. Ara falta la feinada d’anar executant totes i cadascuna de les propostes.
La valoració general que fem d’aquest pressupost és que, en primer lloc, no és com el faríem nosaltres, tant per l’absència absoluta de negociació prèvia al tancament del pressupost, com per l’absència de projecció d’uns objectius cap al futur, limitant-se en essència a la simple gestió del dia a dia. La gran quantitat de contractes externalitzats, prorrogats i alguns caducats o la perpetuació de la situació al límit de la sostenibilitat de l’educació pública, mentre es manté l’externalització de l’escola bressol i les subvencions a les concertades; així com d’altres partides que ens generen molts interrogants, fan que expressem el nostre vot contrari
Agraint, tot i això, a la regidora Jenifer Jansa i el regidor Rafael Delgado que ens hagin rebut per explicar-nos dubtes i escoltar les nostres propostes, que esperem poder seguir treballant i desenvolupant en un futur. El pressupost que es proposa dur a votació està tancat per, segons se’ns ha informat, causes externes de l'empresa a qui van encarregar la gestió de l'expedient, i les modificacions que s’hi puguin afegir no es faran sobre el mateix pressupost sinó mitjançant modificacions de crèdit posteriors. Creiem que si es valoren com a positives les nostres aportacions, podrem trobar més punts de confluència futurs com ja n’hem trobat alguns en aquesta ocasió. »

 

Les conseqüències del temporal i els danys ocasionats, no són solament conseqüència d’una climatologia extrema, sinó de la falta de previsió i de mala gestió prèvia de les administracions davant d'un fenomen conegut que sabíem que es repetiria